V druhé polovině listopadu 2016 uspořádalo české zastoupení americké lyžařské firmy K2 dvoudenní testování v rakouském Söldenu. Od pondělního večer do středečního pozdního odpoledne byl program zaplněný jak večerními přednáškami, bootfitting workshopem, tak hlavně testováním jízdních vlastností různých lyží.
Před rokem jsme v Söldenu také zkoušeli o sto šest, ale pouze jeden den – V Söldenu jsme vyzkoušeli zimní novinky K2 na zimu 2014-2015. Letos organizátoři připravili rozšířený dvoudenní program. První den se testovaly lyže určené pro tvrdé upravené sjezdovky, zatímco druhý den byl zaměřen na freeride a skialp.
K2 představila svou novou filozofii E3 – Energy, Efficient, Engineering ve spojení nejenom s novými kolekcemi pánských lyží, novou kategorií lyží Factory Team a novými freeridovými botami K2 Pinnacle 130 Pro. U klasických sjezdových lyží je horkou novinkou nová generace konstrukce dřevěného jádra Konic propojující tužší dřevěné jádro po obvodu u hran, zatímco měkčí dřevěné jádro je uprostřed v ose lyže, na jejím začátku a konci. Konstrukcí Konic vybavené modely lyží K2 jsou určeny přímo na sjezdovku, takže jsme na nich moc nepojezdili – pouze K2 iKonic 85Ti a K2 iKonic 80Ti.
První praktický testovací den jsme měli na nohou hlavně různé modely lyží K2 Charger určených pro pokročilé lyžaře na sjezdovky. V těchto lyžích jsou špičky a paty opatřeny výztuhou Carbon Grid a pro zpevnění celodřevěného jádra jsou použity dvě vrstvy titanalu Full Metal Laminate. Vyzkoušeli jsme všechny tři modely v různých délkách – K2 Speed Charger (120-72-100), K2 Super Charger (127-76-107) a K2 Charger (127-76-107). Dostupné délky lyží 161, 168, 175 a 182 cm
U skialpových lyží přibyl k loňskému K2 WayBack 82 ECOre další balsový model – K2 WayBack 88 ECOre. U všech skialpových modelů došlo ke změně designu od K2 BackLite 74, přes oba modely ECOre, klasickou vlajkovou loď K2 WayBack 96 až po „široké fošny“ K2 Coomba 104 a Coomba 114. Novinkou oproti první verzi ECOre je standardizované použití vázání Marker Kingpin 10.
V praxi jsme se hodně věnovali jízdě na lyžích řady Pinnacle, a to na Pinnacle 95 a Pinnacle 105. Sněhové podmínky pro plnohodnotné využití těchto freeridových lyží sice nebyly zdaleka ideální, ale od prašanu po tvdrý hroudovitý terén se na nich jezdilo výborně. Převážně jsme se pohybovali na ledovci Rettenbachferner.
K2 na letošní sezónu také přišla s úplně novou kolekcí Factory Team pro freestyle. Mezi nimi jsou i asymetrické K2 Marksman, které byly oceněny na veletrhu ISPO 2016. Lyže mají nestandardní asymetrickou konstrukci s all-terrain rocker a jádrem kombinovaným z jedle a osiky. Parametry K2 Marksman jsou 130-106-125 při dostupných délkách 163, 170, 177 a 184 cm. Na otestování jsme měli nejdelší 184 cm dlouhé Marksmany s poloměrem 20 metrů.
Pro klasické sjezdovky jsou hlavními modely boty z materiálu Pebax Rnew s možností vypečení skeletu – K2 SpYne 130 ve třech dostupných šířkách a SpYne 110 ve dvou dostupných šířkách. Došlo také k přepracování top freeridového modelu K2 Pinnacle 130. Ten se nazývá Pinnacle Pro, zatímco standardní Pinnacle 130 a 110 zůstaly beze změn. U modelu Pro se vrátila plnohodnotná čtvrtá přeska a nastavitelný velcro pásek byl zúžen. Špička a pata podrážky je výměnná mezi klasickou a freeridovou. Freeridové boty jsou určeny i pro pintech vázání, tj. hlavně Marker Kingpin, k čemuž je vylepšena přední výztuha s důlky ITF (Integrated Tech Fitting) pro lepší držení boty ve vázání v případě zkrutu lyže.
Při večerním programu během K2 testování se velká pozornost věnovala bootfittingu pro různě tvarované nohy. Přímo na místě byly během chvíle skelet ve špici snadno rozšířen v rozmezí 10-12 mm.
A na čem naše tříčlenná redakční skupina jezdila? Na sjezdovkách jsme důkladně vyzkoušeli K2 Charger, Super Charger a Speed Charger a k tomu Ti verzi Ikonicu. Zhodnocení odpovídalo tomu, na co jsou jednotlivé modely lyží určeny – Super Charger ideální pro agresivní způsob jízdy, zatímco Speed Charger pro rychlou jízdu středními a dlouhými oblouky. K2 Charger byla naopak „hodná“ univerzální lyže pro jakéhokoliv lyžaře, co si chce dobře zajezdit, případně použitelná jako odpolední doplněk k dopoledním Super nebo Speed Chargerům. Nejméně jsme jezdili na K2 iKonic, jelikož ani pro jednoho z naší redakční trojice nebyly příliš určeny.
Z freeridových a skialpových lyží jsme se pohybovali hlavně na K2 Pinnacle 95 a K2 Pinnacle 105 v různých délkách. Druhý den odpoledne část účastníků absolvovala také skialpový výlet po ledovci, na který byly využity lyže K2 Wayback 96 a 88, nové balsové K2 WayBack 88 ECOre ještě nebyly k dispozici.
Z lyžařských skeletů jsme jezdili hlavně v K2 Pinnacle 110 a v nových K2 Pinnacle Pro. Z klasických sjezdovkových skeletů to byly SpYne s různou tvrdostí.
Šéfredaktor portálu Svetoudooru.cz a horský vůdce UIAGM Vojtěch Dvořák zhodnotil asymetrické K2 Marksman takto:
„Marksmany jsem měl možnost krátce otestovat na pistě i mimo ni. Na sjezdovce se překvapivě i vzhledem k tomu, že se jedná o twintipovou lyži, chovala stabilně a zvládala oblouky i přechody mezi nimi. Její určení je však jinde. A to v parku nebo ve volném terénu. Bohužel, ale chybělo to, co má tato lyže nejraději a to prašan. Tvrdý terén s hroudami a různými typy sněhu, které se chaoticky střídaly, ji nešel pod nos. Do tohoto terénu preferuji klasickou patku.!
Jan Pala se skialpinistickým aktivitám věnuje dvě desetiletí od Kanady přes Evropu, Blízký východ až po východní Asii (Japonsko, Kamčatka). Je autorem knihy Hory a sníh (Jan Pala, Iva Filová a kol., Epocha 2010) a spoluautorem knihy Horolezecká abeceda (Tomáš Frank, Tomáš Kublák a kol., Epocha 2007). Skialpinismus propaguje od metodiky přes kurzy až po přednášky. |