Letecká přeprava za skialpnistickými, freeridovými a heliski aktivitami je dnes naprosto běžná a v zimních měsících by se klidně mohla uživit přímá linka Praha – Gruzie. Po úvodu věnovaném přepravě lyží a lyžáků je tady trochu pokročilejší část věnována lavinovým batohům a dalším “potřebnostem”.
V dnešní době je naprosto běžné, že pro freeride a heliski se používají různé lavinové batohy. U skialpinismu ještě lavinové batohy nejsou stoprocentně rozšířené, ale do míst, kde celou sezónu může intenzivně sněžit, je dnes vozí téměř všichni. Lavinové batohy můžeme bez ohledu na konstrukci samotného batohu, objem nafouknutého vaku a způsob “odpálení” rozdělit do tří samostatných kategorií podle způsobu plnění:
- Nejrozšířenějším je nestarší “bombičkový” princip, kdy je pro odpal batohu potřebná jedna či dvě bombičky plněné různými plyny podle preferencí jejich výrobce.
- Předimenzovaná baterie je druhou nejrozšířenější možností naplnění lavinového vaku – prim v tomto ohledu hraje řešení Pieps/BD a za nimi potom u nás nedostupný Acteryx.
- Třetím řešením je využití kondenzátorů doplněných o tužkové baterie nebo nabíjení přes USB – Alpride E1.
Každý z těchto tří systémů má řadu výhod, ale na druhou stranu také určité nevýhody. Nebudume tady rozebírat plusy a mínusy jednotlivých řešení, ale jen to, jak s takovými lavinovými batohy cestovat. Z pohledu letecké přepravy je celosvětově největším problémem přeprava bombiček/zásobníků s plynem.
Zatímco v některých zemích (převážně severoamerický kontinent) na něco takového rovnou zapomeňte, jinde je to povolené. Ale ne vždy to vyjde. V prodeji je i bombičkový systém, který v sobě má dvě bombičky, jakých je každé letadlo plné, protože se používají v záchranných vestách – to vám ovšem při letištní kontrole nepomůže.
Lavinové batohy s plynovými zásobníky
Do USA a Kanady si můžete letadlem přivést lavinový batoh s plynovým plněním, ale jen bez zásobníků. Tj. pokud chcete na skialp, freeride, catski a heliski, tak si napřed musíte na místě ověřit, zda jsou lokálně dostupné bombičky pro váš model lavinového batohu a rok jeho výroby.
Do jiných oblastí – Evropa, Asie, Jižní Amerika a Nový Zéland se před zakoupením letenky ujistěte na stránkách příslušené letecké společnosti, zda a za jakých podmínek je ochotna přepravit lavinový batoh s plynovým zásobníkem. Většinou se podrobnosti k tomuto tématu nacházejí v sekci speciální přeprava nebo sportovní nářadí. Dočtete se, zda lavinový batoh může být jako příruční zavazadlo nebo musí být v nákladovém prostoru. Zda je nutné bombičku odpojit nebo se může přepravovat jen propojený systém.
Pokud je vše toto ze stránek letecké společnosti jasné, je nejlepší si příslušnou stránku vytisknout, a navíc ještě zavolat nebo napsat na linku letecké společnosti pro potvrzení o povolení přepravy plynem plněného zásobníku. Nádavkem se VŽDY doporučuje si vytisknout podmínky IATA (International Air Transport Association) pro přepravu lavinových batohů. Dále je vhodné s sebou mít ze stránek výrobce batohu vytištěnou technickou specifikaci a plnění jejich bombičky. Velmi se tím urychlí úspěšné odbavení na kterémkoliv letišti, kde už viděli lavinový batoh.
Lavinové batohy s velkokapacitní baterií – Pieps/BD a Acteryx
Bateriové lavinové batohy jsou na leteckou přepravu výrazně jednodušší než nejrozšířenější “bombičkové”, tj. můžete s nimi i do severní Ameriky. Na letišti chtějí při bezpečnostní kontrole někdy ukázat baterii, případně ji odpojit. Je to obdobné, jako když se ukazuje notebook nebo zrcadlovka. Žádný problém.
Lavinové batohy s kondenzátory a tužkovými bateriemi
Jediným systémem je Alpride E1 a cestování s ním je obdobné jako u výše zmíněných bateriových systémů.
Praktické zkušenosti z jednotlivých letišť
Ačkoliv se to na internetu hemží různými osobními zkušenostmi, jak a kde to jednoduše probíhalo na nějakém letišti, realita může být výrazně odlišná. Například v Praze většinou bez problémů projdete přes bezpečnostní kontrolu s jakýmkoliv lavinovým batohem, někdy se to nemusí podařit. Některá letiště jsou pověstná svou neznalou obsluhou. Tak bývají problémy na polských letištích, odkud se levně létá do Gruzie. Obdobně to bylo v Maďarsku, dokud ještě fungoval Malev. Namátkou některé naše zkušenosti:
- Při odletu s Aeroflotem na Sibiř v listopadu 2019 neprošla přes bezpečnostní kontrolu bombička od lavinového batohu Mammut a museli jsme ji nechat na letišti v autě
- Cestou do Japonska v roce 2017 si ke dvěma lavinovým batohům Pieps zavolali šéfa směny, který začal citovat ze svých papírů ohledně přepravy nádob plněných plynem, i když jsme jim předtím zdůrazňovali, že nikde žádný plyn není, jen baterka
- Při odletu z libanonského Bejrútu zpět do Evropy neměla Lufthansa nejmenší problém s batohy Snowpulse/Mammut coby příruční zavazadlo, ale šéf bezpečnosti bejrútského letiště nedovolil přesun těchto batohů od bezpečnostní kontroly přes prostor letiště k autobusu, co nás vezl k letadlu
Shrnutí lavinových batohů v ledadle
Pokud chcete cestovat letadlem s lavinovým batohem, důkladně se na to přípravte, aby odbavení bylo co nejrychlejší. Předem si ověřte, zda Vámi zvolená letecká společnost nemá nějaké zvláštní požadavky na přepravu lavinových batohů. Na freeride a skialp fórech si zkontrolujte, jaké jsou zkušenosti s odbavením na jednotlivých letištích. Obecně je potřeba si dávat pozor hlavně na polská letiště.
Metodický seriál:
- Skialp a freeride metodika 1 – úvod do technik sjezdu
- Skialp a freeride metodika 2 – základní pojmy
- Skialp a freeride metodika 3 – přívrat alias pluh
- Skialp a freeride metodika 4 – krátký oblouk
- Skialp a freeride metodika 5 – střední a dlouhé oblouky
- Skialp a freeride metodika 6 – sjíždění strmých svahů
- Skialp a freeride metodika 7 – pádové techniky při sjezdu
- Skialp a freeride metodika 8 – zahájení sjezdu v různých podmínkách
- Skialp a freeride metodika 9 – přejíždění terénních nerovností a skoky
- Skialp a freeride metodika 10 – překonávání vodních toků
- Skialp a freeride metodika 11 – jízda lesem
- Skialp a freeride metodika 12 – lyže na batohu
- Skialp a freeride metodika 13 – jak rozjezdit svah?
- Skialp a freeride metodika 14 – skialp s dětmi od kočárku po samostatný sjezd
- Skialp a freeride metodika 15 – skialp bez oblečení
- Skialp a freeride metodika 16 – kdy, s čím a jak začít s dětmi na skialpech
- Skialp a freeride metodika 17 – lyžařské vybavení na dětský skialp a kde si jej půjčit
- Skialp a freeride metodika 18 – trochu sjezdové zábavy v potocích a s „pillows“
- Skialp a freeride metodika 19 – splitboard a výroba vlastního splitboardu
- Skialp a freeride metodika 20 – dětský skialp, anebo co a jak dělat s dětmi bez sněhu
- Skialp a freeride metodika 21 – výstup na splitboardu
- Skialp a freeride metodika 22 – s lyžami do lietadla
- Skialp a freeride metodika 23 – do letadla s lavinovým batohem