V zimě 2014-2015 jsme měli na dva týdny na vyzkoušení nový lavinový batoh BCA Float 27 Tech. Americká firma Backcountry Access vyšla ze svých dosavadních zkušeností s lavinovými batohy, kdy se jako ideální vnitřní objem na jednodenní túru ukázalo být 27 litrů. K tomu se přidala řada zajímavých detailů a povedený tmavě žlutý batoh byl na světě.
BCA Float 27 Tech je univerzální lavinový batoh na libovolné jednodenní výlety od skialpinismu, splitboardingu, přes catski až po heliskiing. K tomu je vybaven vším potřebným, kdy jediná dodatečná investice čeká snowboardisty nebo splitboardisty, neboť popruhy na připevnění snowboardu nejsou součástí základního batohu. Série batohů Float prošla výrazným vývojem od doby, kdy jsme měli na vyzkoušení jeden z prvních lavinových batohů BCA v zimě 2012 – Praktické zkušenosti s lavinovým batohem BCA Float 18.
Odpálení lavinového vaku
BCA používá jednoduchý mechanický způsob aktivace – zatažením za madlo s kruhovou základnou dojde k uvolnění stlačeného vzduchu z bomby do dvou hadic a přes ně do vaku o objemu 150 litrů. Vak samotný je krytý „rozjížděcím“ zipem a nahoře uprostřed jistící légou se suchým zipem. Řešení je to jednoduché a účinné.
Lavinový vak je plně nafouknut během krátké chvíle (neměřeno, ale řádově několik málo vteřin). Následné sbalení je po vypuštění vaku rychlé – stačí s jezdcem „rozjížděcího“ zipu přejet na druhou stranu, vyfouknutý lavinový vak poskládat ze tří stran kolem vrchlíku, zapnout zip a překrýt légou. Aktivační madlo je možné nainstalovat do pravého nebo levého ramenního popruhu podle preferencí uživatele. Při přepravě, stejně jako při pohybu v bezpečném terénu je skryto pod zipem, kdy přes malý průměr madla ani schování v kapse nepůsobí zvnějšku rušivě.
Znovunaplnění plynového zásobníku – bomby
BCA využívá stlačený vzduch, takže naplnění by neměl být problém například u potápěčů. Bomba je opatřená manometrem, takže správný tlak je snadno kontrolovatelný. Stejně tak by měl uživatel provést kontrolu tlaku v bombě na začátku zimní sezóny a po každém delším (dva a více týdnu) skladování batohu doma.
Letecká přeprava
Většina evropských a asijských aerolinek by měla podle pravidel IATA dovolovat převoz lavinových batohů i jako kabinového zavazadla, včetně plné bomby. U BCA je výhodou to, že je možné cestovat s prázdnou bombou a v cíli si ji nechat naplnit stlačeným vzduchem na potřebný tlak. Samozřejmě, že i přes převoz prázdné bomby mohou na letišti vzniknout problémy, pokud se setkáte u rentgenu s nepoučeným personálem. Pozor, v USA může být přeprava problém.
Batoh BCA Float 27 Tech
Batoh je objemem svých kapes vhodný na jednodenní túry (cat a heli), případně na lehké přechody s přespáním na chatě. Skládá se ze dvou velkých komor a dvou kapes. V hlavní komoře, která je rozepínatelná obousměrným zipem téměř plnohodnotně ze tří stran, je vnitřní kapsa na bombu se stlačeným vzduchem. Do zbytku prostoru se v pohodě vleze termoska, svačina, náhradní oblečení a rukavice.
Do kapes uvnitř čelní komory se vleze lavinová sonda (vyzkoušeno s BCA Stealth 270), násada a list lopaty (vyzkoušeny BCA A-2 Ext a K2 The Shaxe) a další „plochý“ či málo objemný materiál. V případě jakéhokoliv problému jsou tak lopata i sonda okamžitě dostupné bez nutnosti prohrabování batohu. Pokud je čelní komora vyplněná lavinovou výbavou, je plný přístup do hlavní komory trochu omezen, neboť i přes plné otevření zipu v přístupu brání zpevněná čelní komora.
Kapsa v horní části batohu je klasická na brýle, případně čelovku a další křehčí drobnosti. Nenápadný zip v čelní stěně kryje další malou kapsu na drobnosti, a hlavně také síťku na přilbu, kterou je po vytažení snadné připevnit do tří našitých oček v čele batohu. Síťka je dostatečně velká na jakoukoliv skialpinistickou přilbu.
V čele batohu jsou dva vertikální popruhy s několika prošitími k zavěšení přídavného materiálu. Nechybí ani popruhy na dva cepíny. Lyže se na batoh přidělávají diagonálně zleva do prava, kdy dolní i horní popruh jsou standardně skryty v malých nekrytých kapsách a vytahují se pouze při nutnosti připevnění lyží na batoh. Horní popruh je délkově nastavitelný a připevnění lyží je velmi snadné. Dolní popruh ukazuje na předpokládané primární určení batohu BCA Float 27 Tech pro široké lyže – 120 mm pod vázáním a více, neboť popruh je velmi dlouhý. Bohužel tento popruh není délkově nastavitelný, takže klasické „úzké“ skialpové lyže visí patou vázání kus pod dnem batohu.
Zádový systém BCA Float 27 Tech
Záda batohu jsou profilovaná s malými prohlubněmi pro odvod potu. Při praktickém použití v zimních a jarních podmínkách v Bosně a Hercegovině a Malé Fatře se ukázalo, že je toto řešení plně vyhovující. Také bylo potvrzeno, že jediná velikost zádového systému je vhodná pro „testovací“ osoby ve výškovém rozpětí 168 až 180 cm. K upevnění batohu na zádech jsou použity tři popruhy (obdobně jako u dalších lavinových batohů):
- výškově nastavitelný hrudní popruh
- bederní popruh s pevnou hliníkovou sponou se snadným délkovým nastavením – na přiložených fotografiích jsou vidět obě možné varianty, symetricka a asymetricky, stejně tak přiložené fotografie ilustrují bezproblémové použití bederního popruhu při jeho otočení během zapínání
- jistící popruh přes třísla s délkovým nastavením – pokud není popruh potřeba zapnout, je skryt v malé kapse na bederním popruhu kryté zipem
Co se nám líbí:
- Celkové řešení konstrukce batohu – ideální velikost komor a přístup do nich, komora na lavinovou výbavu s dostatečnou velikostí na všechny „klasické“ lopaty
- Jednoduchá mechanická aktivace lavinového vaku s možností volby pravé nebo levé ruky
- Zádový systém dobře sedicí na zádech s možností skrytí popruhu přes třísla do kapsy v bederním popruhu
- Skrytí popruhů pro připevnění lyží v případě jejich nepoužívání
- Vertikální popruhy v čele batohu k zavěšení dalšího materiálu
- Integrovaná síťka na přilbu skrytá v nenápadné kapse
Zápor:
- Dolní popruh na lyže není délkově nastavitelný, úzké lyže jsou tak zavěšené příliš nízko
ZÁVĚR
Dvoutýdenní použití lavinového batohu BCA Float 27 Tech při skialpinismu, telemarku a freeridu potvrdilo počáteční dobrý dojem při jeho zběžném prohlédnutí. Batoh je z hlediska praktického použití dobře řešen od zádového systému, přes jednotlivé komory a kapsy, až po samotný aktivační mechanismus lavinového vaku.
Kapsy:
- Velká hlavní komora
- Menší čelní komora na sněhovou lopatu, lavinovou sondu a případnou další výbavu
- Horní kapsa na brýle
- Malá čelní kapsa na síťku na přilbu
- Kapsa na bederním popruhu – vhodná ke skrytí jistícího popruhu přes třísla (pokud není potřeba)
Popruhy:
- V čele batohu dva vertikální popruhy k zavěšení přídavného materiálu
- Očka na přichycení síťky na přilbu
- Popruhy na dva cepíny
- Popruhy na diagonální přichycení lyží, pokud nejsou potřeba, jsou skryty v malých kapsách
Údaje výrobce:
BCA Float 27 Tech Airbag
Lavinový batoh na skialpinismus a freeride
Objem: batoh 27 litrů, lavinový vak 150 litrů
Hmotnost: 2984 g s plnou bombou, 2360 g bez bomby
Hmotnost bomby: 624 g
Popruhy na snowboard separátně
Síťka na přilbu
Popruhy na cepíny: 2
Výrobce: http://www.backcountryaccess.com/product/float-27/
Dodavatel: Camping Gaz CS s.r.o.