Americká značka umí dělat batohy, ale ten s airbagem jim v nabídce stále chyběl. To se však letos na jaře změnilo a já strávil celé jaro jeho testováním na skialpech. Jak to dopadlo?
Parametry
Na úvod
Zaujal mě pohodlný zádový systém a samozřejmě systém Alpride E1, který k aktivaci airbagu používá radiální kompresor a pro jeho pohon superkapacitátory.
Superkapacitor
Co to je? Na rozdíl od klasických baterií zde odpadá nutnost chemické reakce k výrobě energie a to umožňuje rychlejší spuštění. Superkapacitory (někdy se uvádí i superkapacitátory) jsou odolné vůči změnám teplot. Jsou stejně výkonné při -30 °C i +50 °C. Proto může být i hmotnost nižší, protože superkapacitory není potřeba zesilovat. Nevztahují se k nim žádná omezení při cestování. Zatímco baterie mají po opakovaném nabíjení sklon k opotřebení, superkapacitory jsou stále silné. Je garantován cyklus 500.000 nabití s téměř nekonečnou životností, což je zjevně lepší v porovnání se 3 – 5letou životností běžné baterie používané v jiných systémech. Stav „nabití“ batohu lze zkontrolovat pomocí barevných diod. Dobíjení superkapacitoru probíhá USB kabelem a dvojicí tužkových baterií.
Důrazně doporučuji prostudovat návod a zažít si návyky při používání tohoto systému. Jednak byste měli zvládnout čtení signálů, které vám dávají barevné ledky, které buď svítí nebo blikají přes síťku batohu na levé straně – v terénu i při dobíjení. Dále zvládnout dobíjení, vkládání tužkových baterií a kontrolní testování pomocí přepínače na těle kompresoru.
Nabíjení SUPERKAPACITÁTORŮ
K dispozici jsou dva způsoby, jak superkapacitátory nabít:
vložením dvou AA baterií (nejsou součástí dodávky). Superkapacitory se automaticky dobijí, jakmile baterie vložíte na své místo. Podle typu baterií a teploty okolí trvá nabíjení superkapacitátorů 40-80 minut.
Nebo můžete použijte Micro-USB port a standardní micro-USB kabel (přiložen). USB port může být připojený k běžné nabíječce (není součástí dodávky) k nabíjení mobilních telefonů nebo ke standardní power bance. V závislosti na typu nabíječky nebo power banky trvá nabíjení 20-40 minut. Proces nabíjení je signalizován rychlým blikáním kontrolek (2 x za sekundu). První nabití se doporučuje provést pomocí kabelu ze sítě.
Nabíjení pomocí USB kabelu je nadřazeno nabíjení bateriemi. Pokud jsou baterie vloženy v zásobníku a kabel je připojen, nabíjení se provede přednostně pomocí kabelu, aniž by došlo vyčerpání baterií.
Pomocí kabelu lze superkapacitory nabít, i když baterie nejsou vloženy.
2 x AA BATERIE. Proč?
Systém E1 SuperCap používá dvě AA baterie ke dvěma základním účelům:
- dobíjejí superkapacitory a za 2. zaručují superkapacitorům plný výkon, pomalu se vybíjejí a zajišťují několik měsíců tzv. autonomie.
POZNÁMKA: Měly by se používat pouze alkalické nebo lithiové AA baterie z důvodu rychlého nabíjení superkapacitorů i při velmi nízkých teplotách.
Výdrž
2 AA baterie umožní 1-2 nabíjecí cykly superkapacitorů (podle kvality použitých baterií a teploty při nabíjení).
Upozornění: Nenechávejte USB kabel připojený, používáte-li systém E1 v terénu. Jakmile se nabíjení ukončí, USB kabel odejměte. Pravděpodobně myšleno, abyste nepoužívali power banku jako další zdroj energie pro superkapacitory na túře. Pohotovostní doba systému závisí na kvalitě a energii baterií AA, frekvenci a době používání v režimu ON nebo OFF.
Časy uvedené níže předpokládají použití vysoce kvalitních alkalických baterií:
• Přibližně 2-3 měsíce se 2 novými AA bateriemi, (nové baterie vloženy po nabití superkapacitorů ze sítě)
• Systém může být používán bez dalších AA baterií. Nicméně důrazně doporučujeme jeho použití vždy s bateriemi z důvodu prodloužení doby pohotovosti.
Pokud jej budete používat bez baterií a kontrolka bliká zeleně, pohotovostní doba je minimálně 6 hodin.
Kompresor
Systém E1 používá radiální kompresor, podobný turbo kompresoru v autech. Tato konstrukce umožňuje vysokorychlostní průtok vzduchu a vyvinout tlak při nafukování rovnající se tlaku v náplních se stlačeným vzduchem v jiných lavinových airbazích.
Aktivace a madlo
Spouštěcí madlo lze výškově nastavovat a dokonce i přehodit z jednoho ramene na druhé. Výškové nastavení je velmi jednoduché a zabere cca vteřinu. K dispozici jsou tři pozice (S/M/L). Spouštěcí madlo by mělo být ideálně ve výšce prsou. Zatažení (aktivace airbagu) jde snadno. Žádné praní se s madlem. Tvar madle je takový, že ho lapnete na poprvé. Přesto doporučuji cvičit reflex. A hlavně před vstupem do terénu, madlo vyjmout z ramenního popruhu a řádně dotáhnout potřebné popruhy.
Kapsa na zip pro elektroniku a brýle bez poškrábání
Vstup do téhle kapsy je z levé strany z boku. Vede přes celou šířku batohu jako rukáv. Zajímavé řešení, ale věci na dně kapsy jsou komplikovaně přístupné. Navíc při zafixovaných lyžích je zip jimi přikrytý. Nejčastěji jsem tuto kapsu použil na tyčinky, šátek a drobnosti.
Vstup přes zadní panel do hlavní komory
Ten jsem na tomto batohu nenašel, i když na některých webech se o něm píše. Možná jim zip, který vede takřka kolem celého batohu, abyste se dostali k ventilátoru, jako zadní vstup přišel. Nebo se na webu pletou modely PRO s airbagem a ty bez něj.
Úhlopříčný a boční nosič lyží
Boční fixace lyží jde snadno a rychle. A to i díky sponám, které mají pojistku proti povolování popruhů. Přesto jsem zvyklý špičky lyží ještě spínat páskou. Na čelní panel jsem dával hůlky, když jsem potřeboval mít volné ruky na lezení s cepínem apod. Úhlopříčný způsob jsem na batohu neobjevil. Pouze ten čelní. I takto je možno lyže, sněžnice či snowboard na batoh fixovat.
Přezky vhodné pro rukavice
To sedí. Ovládat spony je možno v rukavicích snadno.
Vnitřní prostor pro hydratační vak
Ano. Osobně ho však nepoužívám.
Vnitřní klip pro klíče
Standardní, ale přesto vždy užitečná vychytávka.
Hrudní popruh s nouzovou píšťalkou
Užitečná vychytávka.
Boční kompresní popruhy
Batoh je možno stáhnout a zafixovat tak, aby věci a vybavení uvnitř nelítalo. A navíc na dobře utaženém batohu i lépe drží lyže nebo snowboard.
Kapsa na lavinovou bezpečnostní sadu pro rychlý přístup s fixací topůrka lopaty a sondy
Kapsa je především dostatečně velká a pojme lopatu, topůrko, sondu a další drobnosti jako je bivakovací pytel či náhradní rukavice.
Integrované připnutí přilby
V kapsičce na čelním panelu je kapsa na síťku. Helmu je možno zafixovat na batoh dvěma způsoby. Na čelní panel nebo na vršek batohu.
Bederní pás
Je pohodlný a je opatřen na jedné straně síťovanou kapsou a na druhé poutkem na lezecký materiál. Spona na něm je pevnostní a navléká se na něj i popruh, která vede mezi nohama proti vytažení v případě stržení lavinou.
Pěnový zádový panel
Osprey jako výrobce batohu, ví, jak udělat kvalitní zádový systém. Záda jsou perfektní. Batoh skvěle sedí na zádech.
Pouzdro na rádio uvnitř hlavní komory
Spíše než pouzdro bych řekl, že je tam popruh na fixaci vysílačky. Takovou ideální vysílačkou s výstupem na ramenní popruh je například americké rádio BCA.
Materiál
NanoFly® materiál je lehký, ale odolný. Nezaznamenal jsem jakékoliv opotřebení či proseknutí.
Dámská varianta
Tento batoh by měl být dostupný i v dámské variantě Sopris Pro 30 Avy.
Závěr
Zaujal mě tenhle batoh hlavně proto, že ho vyrábí značka, která má s batohy X let zkušeností. Oceňuji, jak skvěle sedí na zádech a jeho ramenní popruhy. Kvalitní zipy a spony na popruzích, včetně těch s pojistkou proti povolování popruhu. Odolný materiál celkově. Na život se superkapacitátorem si musíte zvyknout. Měli byste vědět, jak se o něj starat a pochopit souvislosti mezi dobíjením a tužkovkama. A před túrou ho zapnout!
Další informace
Americká firma Osprey se od roku 1974 soustředí výhradně na výrobu batohů, což se odráží v kvalitě, designu, spoustě technických detailů a vylepšení. V jejich sortimentu najdete nejen batohy na několikadenní treky do přírody, ale i na své si přijdou i skalní příznivci lezení a potěší i malé cestovatele. Batohy Osprey zakoupíte v prodejnách a na webu Rockpoint.cz.