Skialp nad Hrobem – výstup a sjezd přes železnici po trase Hönigovka

Skialp nad Hrobem – výstup a sjezd přes železnici po trase Hönigovka

Skialpinistický areál Skialp nad Hrobem je plný různě dlouhých a náročných výstupů a sjezdů, kde se zabaví každý ve dne nebo v noci. Úplně pohodovým výstupem a sjezdem je Hönigovka, nebo-li „Výstup Trychtýřem na Vitišku“.

Krušné hory – Česko

Země
Česko
Další země
Česko
Pohoří
Krušné hory
Vhodné i pro splitboard
ano, ne
Počet dní
1
Délka
3 km
Vhodné měsíce
I, II, III, XII
Obtížnost sjezdu
S2
Expozice sjezdu
E1
Nejvyšší bod
805 m n. m.
Orientace svahu
J
Max. sklon svahu
35 °
Převažující sklon svahu
15 °
Lavinové nebezpečí
ne
Spaní na chatách
ano
Ledovec
ne
Horolezecké úseky
nejsou
Vybavení
Skialpový nebo splitboardový set
Převýšení
220 m
Počet lidí za rok
tisíce

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Základní trasa

Parkoviště SC Bouřňák – podél sjezdovky Údolíčko na její konec – nastoupání k silnici – pěšky přes silnici – na lyžích dále po lesní cestě nebo k železniční trati (viz text) – nad železniční trait libovolně pod nefungujícím vlekem nebo nalevo od něj k parkovišti u chaty Vitiška – sjezd vlevo nebo vpravo od vleku do potočního zářezu a jím do velkého propustku pod železniční trait – podél potoka k silnici, pěšky přes silnici – sjezd k parkovišti

Podrobný popis

Jedinou v současné době značenou skialpinistickou výstupovou a sjezdovou trasou s jižní orientací a vyhlídkou na strmější severní a severovýchodní svahy Bouřňáku je Hönigovka kopírující v dolní části dětskou sjezdovku Údolíčko a přecházející v ukloněný lesní porost, železniční trať a dlouhou dobu nefunkční vlek Vitiška. Aby toho nebylo málo, pro překonání železniční tratě existují v obou směrech dvě varianty – po železničním náspu nebo propustí.

Stoupání od sjezdovky Údolíčko k asfaltové silnici
Stoupání od sjezdovky Údolíčko k asfaltové silnici

Cesta do Skialpového areálu nad Hrobem

Skialpový areál nad Hrobem se rozkládá na svazích vrcholů Bouřňák (869 m) a Pramenáč (909 m). Z větší části je propojen s lyžařským střediskem Bouřňák, což má výhodu ve snadné dostupnosti pro místní i vzdálenější zájemce o skialpové provětrání se v této oblasti. Ti, co bydlí nedaleko, mohou využít i hromadnou dopravu.

Nejrychlejší je samozřejmě příjezd autem a jeho zaparkování na bezplatném parkovišti v lyžařském středisku Bouřňák. Pokud jedete z Prahy, tak je vzdálenost ze severního okraje Prahy necelých 100 km a za hodinu od nastoupení do auta v Praze už můžete nasazovat tulení pásy a obouvat se do lyží. Cesta po dálnici D8 je rychlá, jediné větší zdržení může být při průjezdu Teplicemi, kde je aktuálně omezen průjezd ze čtyř pruhů do dvou. Za Teplicemi je už cesta rychle ubíhá do Dubí, kde se odbočí doleva a po pár kilometrech se odbočí vpravo, aby se Mikulovským údolím nastoupalo po silnici 382 do Mikulova. Parkoviště je dostatečně velké, ale přesto se o krásném víkendu může stát, že bude přeplněno. Vhodné je tak přijet v pracovních dnech buď brzy ráno, nebo až na večerní skalp při čelovce.

Černý lyžař na žlutém terči, stejně jako zelená šipka, zdánlivě svádí pod mostek, nenecháme se ošálit
Černý lyžař na žlutém terči, stejně jako zelená šipka, zdánlivě svádí pod mostek, nenecháme se ošálit

Výstupová skialpová trasa Hönigovka

Hönigovka je na poměry nejenom Bouřňáku v mnoha ohledech unikátní. Během výstupu (i sjezdu) je potřeba se dostat přes prosolenou silnici 382, ale navíc je možné kombinovat pohyb po železničním náspu s průjezdem propustí (ne vždy je průjezd možný kvůli nedostatku sněhu nebo nadbytku ledu) pod železniční tratí.

Na skialpech po železničním svršku s výhledem na svah, co nemá ani třicet stupňů
Na skialpech po železničním svršku s výhledem na svah, co nemá ani třicet stupňů

Od parkoviště SC Bouřňák začínáme přímo na sever podél dětského lyžařského svahu Údolíčko. Svah je dostatečně široký na to, aby se na skialpech nemuselo chodit po upravené sjezdovce, ale mimo ni. Sklon je natolik malý, že rozehřání je možné jen při velmi rychlém pohybu. Nad vlekem údolíčko začíná být výstup zábavnější, když se nastoupá k asfaltové silnici 382. Výstupová cedule Skialp nad Hrobem, stejně jako zelená šipka zdánlivě směřují pod mostek, kde teče potok. Nenecháme se zmást, sundáme lyže a přejdeme pěšky pře silnici.

Pod železniční tratí na skialpech - je to možné nahoru i dolů
Pod železniční tratí na skialpech – je to možné nahoru i dolů

Za silnicí opět nasazujeme lyže a do lesa doprava odbočuje lesní cesta vedoucí k chatě. Hönigovka vede oficiálně touto svážnicí podél chaty až k potoku, což na webu Skialp nad Hrobem uvádějí jako: „Po ní dojdeme až do žlabu, jímž teče potok. Pokud žádný nevidíte, je pod sněhem. V tomto místě jdeme přímo vzhůru oním žlábkem až k viaduktu železniční trati.“

U potoka se výstup stáčí opět na sever a zavádí nás do propusti pod železniční tratí. V závislosti na množství sněhu je možné, že v celé délce propusti bude sníh nebo led, nebo také jenom kameny. Pro výstup je to relativně v pohodě, ale pro sjezd je vhodné si předem pořádně prohlédnout podklad.

Svah vlevo od nefunkčního vleku
Svah vlevo od nefunkčního vleku

Nad propustí se otevírá výhled na krásný luční svah s nefungujícím vlekem Vitiška. Pro výstup je možné použít louky po obou stranách vleku, nebo se traverzy snažit projít skrz zarostenou dráhu vleku. Oficiální výstupová trasa vede vlevo loukami mimo vlek i sjezdovku. Výše se při pohledu zpět otevírá parádní výhled na celý „masív“ Bouřňáku se spoustou skialpinistických výstupových tras. Výstup končí u koncové stanice vleku, za níž je chata Vitiška.

Konečná stanice chata Vitiška, vystupovat z tuleních pásů
Konečná stanice chata Vitiška, vystupovat z tuleních pásů

Alternativa přes železniční násep

Ze svážnice nad silnicí odbočujeme vlevo a buď přímo nebo cikcaky se dostáváme k mohutnému železničnímu náspu. U něj si můžeme zkontrolovat, zda jej mapy.cz uvádějí ve sklonu vyšším alespoň nad 30 stupňů. Kupodivu neuvádějí. Podél železničního náspu nastoupáme až k samotné trati pokryté silnou vrstvou sněhu. Po trati jdeme na východ směrem k portálu tunelu. Na dohled tunelu odbočujeme vlevo a mírným sjezdem se dostáváme na oficiální výstupovou trasu Hönigovka.

Gramlavá sjezdová stopa, vpravo nová výstupovka
Gramlavá sjezdová stopa, vpravo nová výstupovka

Sjezd po skialpové trase Hönigovka

Pro sjezd se nabízí několik variant. První z nich je doporučená na webu skialpnadhrobem.cz – napřed po lesní cestě a poté průsekem pod elektrickým vedením k silnici. Pěšky přes silnici a dále do údolí. Druhou variantou je sjezd libovolně v horní části podél nefungujícího vleku k propusti pod železniční tratí. Za propustí podél potoka k hlavní silnici a pod ní sjezd na dětskou sjezdovku Údolíčko.

Od železnice lesem dolů k asfaltové silnici
Od železnice lesem dolů k asfaltové silnici

Přístup na začátek

Praha – Teplice – Hrob – parkoviště vyžařském areálu SC Bouřňák

Rozpis po dnech

Parkoviště SC Bouřňák – podél sjezdovky Údolíčko na její konec – nastoupání k silnici – pěšky přes silnici – na lyžích dále po lesní cestě nebo k železniční trati (viz text) – nad železniční trait libovolně pod nefungujícím vlekem nebo nalevo od něj k parkovišti u chaty Vitiška – sjezd vlevo nebo vpravo od vleku do potočního zářezu a jím do velkého propustku pod železniční trait – podél potoka k silnici, pěšky přes silnici – sjezd k parkovišti

Ubytování a jídlo

penzióny a resturace v Mikulově

Zajímavé vybavení

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: