Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro TuleníPásy.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zimních túrách, vybavení či více rozhovorů. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy se sportovní outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce TuleníPásy.cz
Genuine Guide Gear (G3) z pohledu zakladatele Olivera Steffena
27. 12. 2016
Jan Pala
Kanadská firma G3 (Genuine Guide Gear) má za sebou dlouhou historii v oblasti výstroje pro aktivity ve volném zimním terénu. Její zakladatel Oliver Steffen přibližuje motivac k založení a rozvoji čistě „backcountry“ firmy s ideálním umístěním ve Vancouveru v Britské Kolumbii. K praktickému testování všech vývojových modelů to tak mají jen kousek. V České republice zastupuje G3 pražský Boatpark.
Vždy se snažím jezdit na skialpinistické výlety do vzdálených a hůře dostupných oblastí. Island je momentálně mým nejbližším cílem.
Genuine Guide Gear aneb Oliverova firma G3
V oblasti backcountry se pohybuješe dlouho. Byl jsi spokojen s výstrojí, která byla pro tyto aktivity dostupná v první polovině devadesátých let dvacátého století?
Vývoj výstroje pro skialpinistické aktivity se opravdu hodně posunul od devadesátých let! Telemark byl mnohem populárnější před dvaceti lety, ale v současné době je hodně nahrazován klasickým skialpinistickým vybavení a speciálně techovým vázáním a botami vybavenými na techové vázání. Můžeme vidět velmi dobrý a kreativní vývoj u Dynafitu, Plumu, Markeru a řady dalších výrobců. Skialpová komunita má užitek s úspěšného vývoje, na němž se pracuje řadu let.
Nedostatek vybavení v devadesátých letech mohl být dobrým důvodem pro založení nové značky zaměřené na vývoj a výrobu hardwarre? Navíc, když byla G3 založena v Britské Kolubmii.
G3 měla velké štěstí, že byla založena v době, kdy byly výborné podmínky pro inovativní vývoj nových výborbků a výstroje. V té době bylo pouze pár firem zaměřených na lyžařské aktivity s využitím vlastních sil – ostatně, i dnes je pouze pár výrobců, kteří jsou plně zaměřeni na rozvoj a posun v oblasti výrobků pro skialpinismus, telemarkové lyžování a splitboard.
Firmu G3 znám z dnešního pohledu už z dávnověku – z roku 2000 – jako společnost plně zaměřenou na telemarkové lyžování. Proč jste se zpočátku věnovali pouze telemarku?
Je to jednoduché… byli jsme závislí na telemarkovém lyžování a byli jsme motivováni vyrábět lepší telemarkové vybavení.
Jaké byly vaše první nápady na vývoj a výrobu vybavení a výstroje?
Úplně prvními výrorbky byly lavinové sondy a jednoduché “pomůcky” na telemark (podložky na výstup, podložky na vázání, apod.). Po počátečních dobrých ohlasech jsme vyvinuli sérii populárních telemarkových vázání Targa, pokračovali jsme s tuleními pásy, následovaly lyže, a nakonec skialpinistické vázání.
Telemarkové lyžování není úplně hlavním proudem ve světě a množství jeho vyznavačů není srovnatelné s klasickými skialpinisty. Jaký byl důvod, že jste také začali s vývojem i mimo oblast telemarku?
Skialpinistické vázání byly logickou a jasnou příležitostí k vývoji, jelikož trh potřebuje inovace a nové nápady. Jakákoliv obchodní oblast s jednou dominující firmou (Dynafit) obvykle nabízí příležitost pro „nový vítr“, nové myšlenky, design a nové značky s čerstvou identitou, což je G3.
Jaké byly první výrobky G3 pro skialpinisty?
Úplně prvním produktem bylo vázání G3 Onyx. Brzy jsme jej nahradili naší „vlajkovou lodí“ vázáním G3 ION, které má velký úspěch na celém světě.
Oliver Steffen je zakladatelem a prezidentem kanadské firmy G3 (Genuine Guide Gear) už téměř dvacet let. Své lyžařské aktivity začal ve věku pěti let a s lyžováním pokračoval v Montrealu během studií na McGill University. Později se přesunul do Vancouveru v Britské Kolumbii, kde se naplno zaměřil na telemarkové lyžování, aby mohl prozkoumat pohoří v Britské Kolumbii. V současné době se adekvátně věnuje jak alpskému, tak telemarkovému lyžování.
G3 byla první firmou, která představila vázání využívající úpravu skialpinistických skeletů podle Dynafitu – G3 Onyx a G3 Ruby. Propagace těchto vázání byla založena na unikátních vlastnostech jako je posuvná pata při přepínání mezi výstupema sjezdem, a možnost záměny vázání mezi několika páry lyží. Co vedlo G3 k tomuto řešení?
Posuvná pata vázání Onyx je velmi jedinečná (a patentovaná!) a vázání je stále populární mezi uživateli, kteří vyžadují možnost změny z výstupu na sjezd aniž by sundávali lyže. V současné době je to jediné techové vázání, které toto umožňuje.
Měl jsem příležitost používat G3 ION s lyžemi G3 Synapse 109 přibližně deset dnů už v roce 2014. Tento set byl vynikající jak z pohledu praktických vlastností v terénu, tak hmotnosti. S vázáním G3 ION jsem byl maximálně spokojen. Jak dlouho jste se věnovali vývoji tohoto vázání, než bylo představeno veřejnosti?
Vázání ION bylo vyvíjeno několik let. Trvalo přibližně 3-4 roky než se od původního nápadu přešlo přes vývoj, testování, ladění, výrobu a marketing až k plně funkčnímu a spolehlivému vázání.
Bylo už v původním návrhu mít patu vázání ION v přímém kontaktru s patou boty a pohyblivou, aby se průběžně vyrovnávalo prohnutí lyže v obloucích a tlak na vázání?
Ano, přizpůsobení se paty vázání aktuálním podmínkách sjezdu bylo od začátku součástí projektu na nové vázání jelikož jsme věděli, že tato vlastnost významně vylepší jízdní a bezpečnostní vlastnosti každého vázání.
Myslíš si, že v budoucnosti budou ve výrazně větší míře uplatňovány plasty při výrobě skialpinistických vázání v porovnání se současnou preferencí hliníkových slitin?
Použití plastových částí u vázání je úspěšné už dnes, ale jsou zde technologické omezení a veškeré testování musí být co nejpřísnější. K výrobě skialpinistického vázání s velkým zastoupením plastů je potřeba velké množství zkušeností, jelikož plast je obecně více náchylnější na lámání kvůi únavě a nízkým teplotám.
Dělené snowboardy, resp. splitboardy jsou poměrně nové mezi všemi produkty pro pohyb na sněhu – vidíš v této oblasti nějaký velký budoucí potenciál? Má otázka je možná trochu mimo, ale na základě vlastních zkušeností většina původních snowboardistů, kteří začali koketovat s pohybem ve volném terénu na výletech připravených mnou postupně zaměnili snowboardy za freeridové lyže a techové vázání. Celkově ze všech původních snowboardistů dnes jeden používá splitboard, jeden sněžnice a snowboard a zbytek – lyže.
Splitboard je silným trhem v mnoha oblastech. Jsou tady výborné firmy vyrábějící splitboardy, a splitboardy motivují lidi pro výlety stejně jako skialpinisty a telemarkové lyžaře. Dostupné vybavení na splitboard dosáhlo takové úrovně, že dnes je možné se dostat do oblastí a na vzdálenosti jako nikdy předtím. G3 podporuje jakýkoliv trh zaměřený na „tourimg“ a splitboard je pro nás také velmi důležitý.
Co stálo za nápadem začít s výrobou vlastních tuleních pásů?
Tulení pásy jsou velmi specifické a výrobně náročné pro dosažení spolehlivých, odolných a dlouhodobě funkčních pásů. Trvalo to spoustu let, než jsme se vše pořádně naučili. G3 investovalo řadu let do vývoje tuleních pásů a máme významný úspěch v této kategorii v severní Americe. Úspěch přišel s naším přístupem pro tento výrobek – OPRAVDU máme rádi výrobu tuleních pásů!
Jan Pala se skialpinistickým aktivitám věnuje přes dvě desetiletí od Kanady přes Evropu, Blízký východ až po východní Asii (Japonsko, Kamčatka). Je autorem knihy Hory a sníh (Jan Pala, Iva Filová a kol., Epocha 2010) a spoluautorem knihy Horolezecká abeceda (Tomáš Frank, Tomáš Kublák a kol., Epocha 2007). Skialpinismus propaguje od metodiky přes kurzy až po prednášky.