Laviny jsou objektivně i subjektivně největším nebezpečím při výletech ve sněhem pokrytých neledovcových pohořích. Při jakýchkoliv sjezdových aktivitách (skialp, freeride, telemark, snowboard, splitboard atd.) potenciální nebezpečí lavin ještě roste, neboť většina 35-45° svahů, zajímavých pro sjezdy, se nachází ve sklonech, kdy k lavinám dochází nejčastěji.
Samozřejmě, že hlavní je se jakýmkoliv lavinám úplně vyhnout. Tomu se dá předejít ať už plánováním túry doma, správným rozhodováním během výletu nebo vhodným použitím lavinových testů. V loňském čísle Svět outdooru 4/2014 našeho časopisu byl uveden základní přehled pasivních a aktivních testů stability sněhové pokrývky. Pokud se přes veškerou snahu lavina uvolní, záleží následné aktivity na tom, kdo je lavinou zachycen a v jakém pořadí. V článku je blíže popsána činnost jednotlivce, který je lavinou zasažen, stejně jako činnost těch, kteří naopak zachraňují. Z hlediska záchranné činnosti jsou uvedeny rozdíly mezi záchranou v oblastech s dostupnou horskou službou a v oblastech, kdy všechno závisí jen a pouze na členech skupiny.
V případě utržení laviny je několik důležitých bodů (pozor, platí pouze v případě, že jste při vědomí!), lišících se podle aktuální situace:
- Pokud svah praskne na úrovni lyžaře či těsně pod ním, je nutné co nejrychleji lehnout na svah, zabořit hole co nejvíc do sněhu a lyže postavit na hrany. Velmi často je možné tímhle způsobem zůstat na místě, zatímco lavina nebo splaz odjíždí do údolí. Zároveň zkuste zaujmout pozornost ostatních co nejhlasitějším výkřikem „lavina“.
- Pokud už dojde ke stržení a sněhové masy se teprve rozjíždějí, je nutné vynaložit maximální úsilí na pokus o vyjetí z laviny do boku, traverzem šikmo dolů apod. – umožňuje-li to terén.
- Nepodaří-li se dostat z laviny v její počáteční fázi, přichází čas (v závislosti na vybavení) na aktivaci lavinového batohu, avalungu nebo avalanche ballu. Dále je potřeba zbavit se všeho, co může v lavině působit jako kotva – hole (bez poutek na rukou), cepín, velký batoh (pokud není lavinový, odepnout popruhy před vstupem do potenciálně lavinového terénu) a je-li možnost, vypnout lyže, použít přilbu.
- Při jízdě s lavinou se snažit ze všech sil udržet na povrchu – máchat rukama, nohama, zkusit se zachytit větví stromů nad sněhem, pokusit se „plaváním“ dostat k okraji lavinového proudu – zkusit všechno, co je možné.
- Při zpomalování toku laviny (a se stoupajícím tlakem sněhu na vaše tělo) pokusit se výše uvedenými kombinacemi pohybů udržovat na povrchu. Při zastavení laviny a zasypání víc než poloviny těla je vinou utemovaného sněhu jakýkoliv pokus o sebevyproštění odsouzen k nezdaru.
- Zároveň je během celého letu-kutálení se s lavinou velmi důležité chránit si obličej rukama, aby se zamezilo možnému poranění v oblasti dýchacích cest a hlavy. Při zastavování laviny se pak pokusit rukama vytvořit před obličejem co největší vzduchovou kapsu – při dojíždění laviny také co nejvíc naplňovat plíce a udržovat čisté dýchací cesty…, a je-li to možné, schoulit se aspoň částečně do klubíčka. Dobré je při nutnosti přechodu lavinovým terénem chránit si ústa a tvář pevně uvázaným šátkem.
- Při celkovém zasypání po zastavení laviny se snažte zůstat klidní, nepanikařte a doufejte, že kamarádi jsou dostatečně schopní, aby vás v co nejkratší době našli a vykopali.
- Zapomeňte na nesmysly typu: „plivnout si pro zjištění, kde je nahoře a dole“, „zavolat si pomoc mobilním telefonem“ apod.
- Použitím lavinového batohu při vhodných lavinových podmínkách je velmi vysoká pravděpodobnost toho, že zůstanete z větší části na povrchu laviny. V takovém případě je možná dostat se ze sněhu sám nebo s rychlou pomocí kamarádů. Jediným (ale zato zásadním) problémem může být „dojezd“ sekundární laviny, která vás zasype i s lavinovým batohem.
13 rad pro nestržené členy skupiny, jak postupovat při lavinové nehodě
- Měj na paměti, že největší nepřítel je panika a hysterie.
- Pozorně sleduj strženého v lavině, a hlavně místo, kde zmizel pod sněhem nebo v jeho zvířených oblacích. Dívej se neustále na pohyb mas sněhu s cílem zahlédnout, jestli se stržený ještě objeví na povrchu. Sleduj lavinu až do jejího úplného zastavení a propoj si v závislosti na terénu místo posledního zahlédnutí strženého s čelem lavinového nánosu.
- Pokud je na místě lavinové nehody mobilní signál, zavolej horskou službu a oznam základní údaje o tom, co se stalo – lokalitu, situaci, počet stržených atd. V případě absence mobilního signálu nejprve 20 minut hledej a teprve potom zkus v okolí (nedaleké sedlo nebo vrchol) nalézt signál mobilního telefonu nebo máš-li satelitní telefon, zavolej. Toto platí v tzv. civilizovaných zemích s dobře fungující horskou službou, leteckou záchranou apod., zatímco v odlehlých oblastech a velehorách, kde horská služba není, je to zbytečné.
- Na prvním místě je bezpečnost záchranáře/ů, a proto se ujisti, jestli nemohou spadnout sekundární laviny a jaké by mohly být jejich dráhy.
- Nejzkušenější ve skupině určí plán postupu a stanoví, co bude dělat každý člen skupiny. Kdo bude hlídat možné spuštění další laviny, kdo vyhledávat, kopat – všechno v závislosti na rozsahu laviniště a počtu zasažených.
- Podle velikost laviniště a počtu zachraňujících se začíná hledat od místa posledního zahlédnutí strženého buď v souběžných trasách k čelu laviny (více vyhledávajících), nebo v 20 m širokých traverzech (jeden vyhledávající). Pozor, všichni nezasažení by měli přepnout své vyhledávače na příjem signálu, pokud jsou v blízkosti laviniště – jinak budou rušit hledající. Po prvním nalezení signálu od vyhledávače zasypaného je vhodné, aby se dohledání ujal nejzkušenější člen skupiny.
- Pro úspěšné zachránění zasypaného v lavině (neutrpěl-li fatální zranění, neslučitelná se životem při samotném pádu laviny) je nejvyšší šance na přežití v prvních 15 – 18 minutách od začátku zasypání. Je proto nutné spěchat.
- Při pohybu na laviništi v civilizovaných horských oblastech pozor na jeho možné znečištění pachy, které by výrazně omezilo pozdější nasazení lavinových psů.
- Na laviništi si všímej, jestli někde netrčí ze sněhu kusy výstroje, rukavice, ruka, nafouknutý lavinový batoh apod. Podle toho reaguj během vyhledávání. Okolí každé věci na laviništi musí být prosondováno.
- Jemně dohledejte lavinový vyhledávač zasypaného a pro jeho přesnou lokalizaci použijte lavinovou sondu. Tento krok velmi zrychlí použití elektronické sondy Pieps iProbe, která funguje jako zjednodušený lavinový vyhledávač a zvukově reaguje na přítomnost zasypaného vyhledávače ve vzdálenosti 50 cm a méně od hrotu sondy. Při pozitivním kontaktu s tělem zasypaného sondu nevytahujte! Použijte další sondu k určení orientace zasypaného těla.
- Při vykopávání mějte na paměti, že nevhodným postupem můžete zasypaného udusit. Proto kopejte ze strany (níže po svahu) tak, aby se minimalizovala šance zničení vzduchové kapsy zasypaného. Po prokopání se z boku k pozitivně lokalizovanému lavinovému vyhledávači co nejrychleji odkopejte a uvolněte hlavu. Ve výkopu zjistěte, je-li zasypaný při vědomí a má volné ústní a nosní dutiny – jestli jsou ústa plná nebo jen částečně plná kompaktního sněhu. Pokud to nedokážete určit, vždycky berte v úvahu lepší variantu pro zasypaného, tedy že ústa a nos jsou volné. V případě, že má v ústech jakékoliv množství sněhu, snažte se jej co nejrychleji odstranit a postupovat podle pravidel první pomocí k obnovení dýchání.
- V průběhu bodu 11 nebo po jeho splnění vykopejte i zbylou část zasypaného. Předpokládejte hypotermii postiženého, a proto vykopejte dostatečně velký prosto okolo, aby se při vytahování co nejméně manipulovalo s tělem (žádné ohýbání rukou, nohou, trupu apod.). Pak ihned zjistěte možná zranění, ošetřete je a zajistěte zasypanému teplotní komfort – izolační vrstva pod tělo, stříbrná fólie kolem těla apod.
- V případě oblastí s dostupnou leteckou záchranou je za ideálních podmínek právě tohle doba, kdy se na místo laviny mohou dostat profesionální záchranáři, a kamarádská záchrana končí – nechte je pracovat. Pokud jste v oblasti, kde profesionální záchrana není možná, je při zranění zasypaného potřeba řešit jeho dopravu do civilizace vlastními prostředky.
Výše uvedený postup kamarádské pomoci je plně využitelný jen a pouze v případě, že všichni členové skupiny jsou vybaveni tak, jak mají být pro pohyb v terénu s možným pádem lavin – lavinový vyhledávač, sněhová lopata a lavinová sonda – nejlépe Pieps iProbe. Kamarádská pomoc je pro zasypaného víceméně jediná šance na záchranu, protože profesionální záchranáři se mohou na místo laviniště dostat i za ideálních letových podmínek až za výrazně delší dobu, než je životně důležitých prvních 15 – 18 minut od zmizení pod sněhem.
Článek vyšel ve čtvrtém čísle časopise Svět outdooru 2015.
Super článek Honzo!!! 🙂