Nízké Taury milujeme. V období, kdy pozdně jarní dubnové silné deště smyjí poslední nekvalitní měkký firn pod hranicí třítisícovek v Tyrolských Alpách, postupuje oteplení na východ k nám. Další přechod fronty přes zasněžené obrovské Totesy sníží rapidně teplotu, a proto je čas vyrazit na červnové skialpování s převýšením sjezdu 800 metrů.
Červnové skialpování na Grosser Bösensteinu kousek od Brna
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galerieFotogalerie Červnový skialp 2020 >>
Tady na východ od severních Kalk Alpen až po nejvyšší vrchol východu Hochgolling se dostanou už jen ta zbytková mrholení s ochlazením po přechodu fronty ze západních ledovců. To je jarní výhoda tohoto susšího firnu na východě, a moc za to děkujeme přírodě. Po necelých čtyř hodinách jízdy z Brna zahrnující i výjezd mýtnou branou z Hohentauern do 1650 metrů, se stává sněhový zázrak.
Tohle už jezdíme roky. Výstup východní hřebenovou stranou Grosser Bössensteinu podél úzkého pruhu sněhu Rotte Rinne. Dále pokračujeme po hřebenu směrem na západ po skalních ostruhách se skidepotem lyží cca 10 minut. před vrcholem vrcholem Grosser Bössensteinu (2450 m). V malém lehce schovaném zářezu, který se obchází, tudíž není vidět.
Podmínky jsou různorodé, na konci května se dá jet přímo ze zářezu ve výšce 2420 metrů. V červnu o ždibec výš a po vratkých šutrech se spustit do žlabu. Ten severák je alespoň každý rok výborně pokrytý firnem, který by mu záviděl i nedaleký Dachstein. Nemusíme tak jezdit z Brna až tak daleko. Žlab je zrádný na laviny v první prudké pětině. Dále už na planině se dělí na tři varianty od nejjednodušší vlevo, až po extrémní varianty vpravo. Extrémní vpravo jezdíme, a je to další hodně nebezpečné sběrné místo.
Zúžení a vyústění pekelné brány, cca v 1750 metrech. Pokud se to utrhne v tom trychtýři, tak se tuny sněhu napasují ve dva metry širokém vodopádu žlabu na Ochsenkar. Nicméně zážitek vysokohorský je tím tuplem, na to neznámé místo nepopsané nikde v průvodcích.
Na planině se jde dolů a pak po nalezení štěrkové cesty se stáčíme prudce doprava k mýtné asfaltce asi 25 min po stezce. Poté nás čeká asi 15 minut na horní parkoviště v 1650 metrech. V okolí je řada dalších dříve nepublikovaných zajímavých skialpových a telemarkových možností.