Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro TuleníPásy.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zimních túrách, vybavení či více rozhovorů. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy se sportovní outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce TuleníPásy.cz
Desetidenní praktické zkušenosti s novým skialpovým a freeridovým vázáním G3 ION
14. 4. 2014
Jan Pala
V březnu 2014 jsem měl možnost jezdit deset dnů na lyžích G3 Synapse 109 osazených novým skialpovým a freeridovým vázáním G3 ION.
V Boatpark.cz jsem si vyzvedl G3 komplet (lyže G3 Synapse 109, vázání G3 ION a pásy G3) nastavené na své boty a mohl jsem vyrazit do Rakouska (Kaprun, Zell Am See) a do Bulharska (Pirin a Rila). V různorodých sněhových podmínkách jsem G3 ION vyzkoušel dokonale jak ve sjezdu, tak při výstupech.
Proč bych vůbec G3 ION zařadil i do kategorie skialp vázání, i když je všude prezentováno jako freeridové vázání? Protože kromě kategorie freeride (nebo freeride-touring jak to definoval Dynafit) je možné je dobře použít i na „klasických“ skialpových lyžích v šířce 75–80 mm pod patou vázání, když např. brzdy jsou dostupné v šířkách 85, 95, 115 a 130 mm, a podobně různé šířky lyží pokrývají i stoupací železa. Oficiální katalogová hmotnost 585 g s brzdami (Lou Dawson naměřil s brzdami 105 mm 592 g – Wildsnow.com – ION G3 Tech (Pintech) Binding 2014 — First Look Review) je samozřejmě vyšší než ultralight závodní modely, ale plně porovnatelná s klasikou v této oblasti vázání do DIN 12 – Dynafit Radial FT.
G3 ION vypadá na první vzdálený pohled jako klasické Techové vázání (resp. v poslední době se více rozšířuje označení vázání vycházejícího z Dynafit TLT konceptu jako PINTECH), ale bližší pohled ať už do katalogu nebo na samotné reálné vázání ukáže, že se v mnoha ohledech jedná o úplně jiné vázání. Při ještě bližším prohlédnutí je patrné, že G3 ION v sobě zahrnuje řadu zajímavých novinek.
Špička vázání G3 ION má pro usnadnění nástupu do vázání vertikální pohyblivé zarážky („Step-in Guidance“). Stačí tak špičkou techového skeletu nastoupit do do vázání, zastavit botu o zarážky a došlápnout. Špička je zacvaknutá a stačí dořešit, zda přepnout na výstup nebo zacvaknout patu. Ti, kteří techové vázání používají dlouho (v mém případě to je od roku 1999) asi nad touto novinkou jen nechápavě povytáhnou obočí. Musí si ale uvědomit, že většina lyžařů mimo „čistých“ skialpinistů, dosud jezdila na klasických vázáních a od vázání na principu techu je odrazovalo na první pohled složitější a obtžnější zapínání. To je teď minulostí a zapínání špičky vázání je velmi jednoduché pro všechny boty se standardní špičkou. V případě speciálních bot, jako jsou odlehčené závodní se zkrácenou špičkou nebo starší Dynafit TLT4 zarážky fungovat nemohou, neboť je mezi nimi a špičkou boty mezera.
Velmi povedenou vychytávkou je u špičky G3 ION tzv. „Snow Clearing Channel“ (kanál na čištění sněhu). Na první dojem pro mnohé zbytečnost, ale z vlastních zkušeností, kdy jsem mnohokrát doloval (hrotem hůlky, klíčem nebo foukáním pusou) z pod pružin u Dynafit TLT led a sníh, abych se po výstupu mohl zapnout na sjezd – je to věc, která velmi usnadní manipulaci s vázáním za méně vhodných sněhových podmínek. Většinu zimní sezóny tuto věc možná nevyužijete. Na druhou stranu, stačí pár víkendů s méně vhodnou konzistencí sněhu a s možností jeho snadného odstranění pomocí hůlky z boku, a každý to ocení.
G3 tvrdí, že u špičky vázání Ion používají k montáži platformu širší o 33 procent (tj. 40 mm) v porovnání s tradičními „techovými“ vázáními. Realita spíše je, že při použití „úzkých“ lyži, což dnes může být šířka pod 90 mm pod vázáním je asi jedno, jaká je rozteč montážních šroubů u špičky vázání. Na druhou stranu je situace úplně odlišná u freeridových lyží s šířkou pod vázáním 100 a více milimetrů. Čím širší lyže, čím rychlejší a agresivnější jízda, a skoky, tím stoupá důležitost vhodné rozteče šroubů pro montaž špičky. A proč je to důležité? Síly působící při jízdě na širokých lyžích s úzkou roztečí montážních šroubů mohou způsobit destrukci lyže v oblasti špičky vázání a její vytržení. U lyží G3 Synapse 109 se šířkou lyže pod vázáním 109 mm je větší rozteč šroubů plně adekvátní.
U paty vázání se G3 ION odvrací od předchozího Tech-like vázání G3 Onyx, kde se pata při přepínání mezi sjezdem a výstupem přepínala předozadnínm posunem paty – u Ionu se otáčí. Pata vázání G3 ION je řešena čistě symetricky. Je jedno, zda se pata při přepínání ze sjezdu na výstup otočí vlevo nebo vpravo – záleží na tom, jakému směru otočení kdo dává přednost (levák nebo pravák). Otočení je na obě strany pouze o 90 stupňů – více není potřeba kvůli symetrickému řešení výšky nastavení podpatku (hrazdy). Pata umožňuje kromě základní polohy dvě výšková nastavení pomocí symetrických oranžových elementů otáčených nad osou vázání. Přepínání je natolik intuitivní a snadné, že po prvních několika přepnutích, jsem se víceméně ani nemusel dozadu dívat. Stačilo použít kotouč hůlky, a změna na vyšší nebo nižší výšku podložky byla velmi snadná. Kotouč hůlky se mi osvědčil podstatně více než oficiálně doporučovaná rukojeť hůlky. Asi nejsnadnější by bylo přepínání s pomocí Lift Basket – kotouč na hůlku pro snadné přepínáním skialpových a freeridových vázání, ale ty jsem ani v Rakousku, ani v Bulharsku neměl.
Montáž paty vázání, případně jeho podélné nastavení se změnou velikosti boty je „na doraz“ k patě boty. Proč? Pata vázání sama koriguje podélné změny v závislosti na prohnutí lyže – je totiž schopná korigovat polohu v závislosti na velikosti prohnutí lyže. Nemůže se tak už stát to, co se někdy přihodilo i zkušeným Dynafitistům – při o něco menší mezeře mezi vázáním a patou boty ve spojení s agresivní jízdou s velkým prohnutím lyže občas došlo k nalomení nebo zlomení osy paty. Přizpůsobení polohy paty v závislosti na jízdě se neobjevuje jen u G3 Ion, ale také u nového modelu Dynafitu – Sneak Peek 2015 Dynafit Radical ST 2.0.
Je takové řešení užitečné? Jednoznačně ano! Samotný princip ani jinou odpověď nepředpokládá, neboť je na první pohled jasné, že pata korigující prohnutí lyže oproti patě na pevno je pro jízdu dolů kopcem velkou výhodou (pro výstup je to samozřejmě jedno, jestli je pata posuvná nebo není). Podložka paty vázání dovoluje snadné a rychlé přenastavení velikosti vázání podle změny velikosti použité boty. To Vám samozřejmě může být jedno, máte-li jedny boty a lyže nepůjčujete. Jiným se to může hodit. Co pro mě bylo ovšem velmi přijemným překvapením – řešení zacvakávání brzd. Otočíte-li patu vázání do polohy na výstup, brzda zůstává aktivována, takže lyže Vám nemůže ujet. Až se bota zacvakne do špičky vázání a zajistí se na výstup, stačí došlápnout na brzdu, a ta se zacvakne (samozřejmě, pokud není pata zacpána ledem nebo sněhem). Lépe než slovní popis napoví praktická ukázka – následující video v čase 2:30 min. V čase 3:06 je potom ukázáno, jak se snadno přepnout z výstupu na sjezd s aktivací brzd. Brzda má také do boku pohyblivou horní část pro usnadnění vypnutí při pádu.
Něco málo z praxe – v Rakousku jsem jezdil jak na tvrdém, tak měkkém podkladu, v Bulharsku to byly hromady prašanu, občas tužší sníh a jednou také krusta. Přestože vázání bylo v Bulharsku při zapínání a přepínání obvykle hluboko v prašanu – se zapínáním, přepínaním a vypínáním nebyl nejmenší problém. Zapínání špičky bylo úplně v klidu, přestože černé zarážky pro usnadnění nástupu do vázání většinou nebyla ve sněhu ani vidět. Pod špičkou se mi také nikdy nenahromadilo kritické množství sněhu nebo ledu, abych musel použít čištění z boku. U paty vázání stačilo při přepínání na výstup přimáčknout brzdu a pootočit patu. Poté v závislosti na aktuálních podmínkách se buď brzda docvakla, aby se dalo stoupat, nebo zůstala aktivovaná pro pozdější aretaci.
snadné odstranění ledu a sněhu z pod špičky vázání, ať už z boku nebo zezadu
pro široké a velmi široké lyže větší rozteč montážních šroubů než u klasických techových vázání
symetrické řešení paty vázání – je jedno, zda se pata při přepínání na výstup otočí doleva nebo doprava, na obě strany funguje stejně
symetrické řešení podpatků-hrazdiček pro výstup a jejich velmi snadné přenastavování kotoučkem nebo rukojetí hůlky
brzdy, které jsou v aktivním režimu i dokud není špička vázání zapnuta na výstup
Zápory:
během deseti dnů intenzivního lyžování a stoupání jsem žádné nezaznamenal
Závěr:
Po desetidenním lyžování a stoupání s novým freeridovým vázáním G3 ION na 109 mm širokých (pod vázáním) lyžích G3 Synapse 109 mohu říct, že vázání je snadno ovladatelné a přepínání jednoduché. Na výhody řešení špičky a paty jsem si rychle zvyknul. Některé novinky jako usnadnění zapínání špičky jsem ani nevyužil díky dlouhodobým zkušenostem s techovými vázáními. Naopak, všechny novinky na patě vázání jsou výrazným posunem vpřed a uživatel si na ně rychle zvykne.